حیات قرآنی باید با نگاه توحیدی همراه باشد

رییس قوه قضاییه در چهاردهمین همایش بانوان قرآن پژوه
آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر بخواهیم مراتب خاص از قرآن را استفاده کنیم باید حیات ما قرآنی باشد. در حقیقت حیات قرآنی حیاتی است که با نگاه توحیدی همراه باشد.

1

آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در چهاردهمین همایش بانوان قرآن پژوه که در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، گفت: اینکه در میان بانوان ما اقبال به سمت و سوی قرآن و معارف قرآنی ترویج پیدا کرده است نعمت بزرگی است.
وی افزود: واقعیت قرآن کریم این است که انسان ها را در مسیر صراط و هدایت قرار می دهد و اهل بیت روایاتی در این زمینه مکرر بیان کرده اند. در سوره ق، سوره واقعه و بسیاری از سوره های دیگر در توصیف عظمت قرآن و اینکه در لوح محفوظ قرار دارد آیات متعددی بیان شده است، در سوره زمر به این نکته اشاره شده که قرآن الاحسن الحدیث است یعنی بهترین کلام ها که به قول مطلق در عالم وجود دارد الاحسن الحدیث است. در آیات دیگر اشاره شده است که تعجب نکنید اگر کسی با قرآن طی الارض کند یا یا مردگان با این کلام زنده شوند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه تغییر و توصیف بسیار زیبایی دارد که یکی از آنها تعبیر قرآن به اقیانوس است که درک و عمق آن درک نمی شود. ما باید دقت کنیم که آیا این عظمت قرآن را در حیات خود جاری کرده ایم، آیا قرآن مهجور نمانده است در حالی که مهجوریت قرآن نیز ذو مراتب است.
وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با فهم دقیق قرآن باید با نگاه توحیدی به قرآن مراجعه کنیم. پیامبر (ص) با اشاره به اشرف امت خود فرمودند اشرف امت من عاملان قرآن و شب زنده داران هستند. هر کسی به نحوی با قرآن سروکار دارد، برخی با الفاظ، برخی با قرائت، برخی با صلابت و برخی آن را فهم می کنند.
رییس قوه قضاییه گفت: علامه طباطبایی می فرمایند قرآن را باید تفسیر و فهم کرد، وقتی در سوره حمد ما می گوییم اهدنا صراط المستقیم در حقیقت عبودیت حق تعالی را از خداوند متعال خواستاریم، همانگونه که در آیات قرآن نیز اهدنا صراط المستقیم را به عبودیت حق تعالی معرفی شده است و طلب بندگی حق تعالی همان فهم عمیق از قرآن است. در روایتی از امام حسن عسگری (ع) آمده است حاملان قرآن کسانی هستند که مختص به رحمت الهی باشند، کلام خداوند را تعلیم یافته باشند و نزد خدا نیز مقرب اند چنین اشخاصی ولایت حق را پذیرفته و با دوستان پروردگار دوست و با دشمنان او دشمن هستند.
آیت الله لاریجانی با اشاره به اصحاب لیل گفت: بر اساس آیات قرآن اصحاب لیل کسانی هستند که به شب تعهد داشته و به شب زنده داری می پردازند، آنها کسانی هستند که خداوند آنها را به مقامات عالیه یا مقام محدود رسانده اند. بر اساس آیات قرآن اصحاب لیل انسان های متقی هستند که امراض خود را با قرآن معالجه می کنند. 
وی ادامه داد: شیخ صدوق به نقل از امام صادق (ع) فرمودند در مناجات هایی که خداوند با حضرت موسی داشته به ایشان می فرمایند دروغ گفته اگر کسی بگوید مرا دوست داشته در حالی که شب می خوابد. چطور می شود دوستداری نخواهد با دوستدار خود در شب خلوت کند. ای پسر عمران من بر دوستداران خود آگاه هستم و زمانی که شب می شود چشم هایشان را از قلب هایشان برمی گردانم. آنها در حالی که مرا مشاهده می کنند با من حرف می زدند. ای پسر عمران در ظلمت شب، خشوع قلب، خضوع بدن و اشک چشمان خود را بر من هدیه کن و مرا بخوان. هر کس چنین کند آن هنگام مرا نزدیک و مجیب خواهد بود.
آیت الله لاریجانی گفت: قرآن حاملانی دارند و هر مرتبه آن هم جای شکر دارد. یک مرتبه از حمل قرآن انس و زندگی با قرآن است. اگر بخواهیم مراتب خاص از قرآن را استفاده کنیم باید حیات ما قرآنی باشد. در حقیقت حیات قرآنی حیاتی است که با نگاه توحیدی همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.