سبک زندگی معصومین(ع) در ساحت معیشت

پایه سبک زندگى اسلامى که در صدرِ گزاره‌‏هاى مدیریت فرهنگى کشور قرار دارد، مهندسى فرهنگ است.

IMG09534161

یکصد و هفتاد و پنجمین شماره مجله حوزه، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا) با محوریت سبک زندگی اسلامی به چاپ رسید.
 
بنا بر این گزارش در این نشریه عناوینی همچون نگاهى نقادانه به سهم روحانیان در سبک زندگى امروز جامعه ایران، رسالت حوزه در نهادینه‌سازى سبک زندگى اسلامى، نقش حوزه در اصلاح سبک زندگى،  سبک زندگى معصومان(ع) و مهندسى فرهنگ، مبناى سبک زندگى اسلامى به چشم می خورد.

سیدمصطفی احمدزاده، نویسنده این مقاله بر این باور است که «پایه سبک زندگى اسلامى که در صدرِ گزاره‌‏هاى مدیریت فرهنگى کشور قرار دارد، مهندسى فرهنگ است. در مهندسى فرهنگ، از پیش‏‌فرض‌هاى فرهنگى، مبانى فرهنگى، اهداف فرهنگى، اصول فرهنگى و سیاست‌هاى فرهنگى سخن به میان مى‏‌آید. بررسى مبانى مهندسى فرهنگ از دیدگاه قرآن کریم، سنگ زیرین سبک زندگى اسلامى است که در فضاى کنونى کشور، از اهمیت بسیارى برخوردار است. مرحوم استاد على صفایى حائرى از قرآن‏پژوهانى است که با درک شرایط فرهنگى نظام، در آثار قرآنى خود، مستقیم و غیرمستقیم، به این مبانى پرداخته است. در این مقال، به روشن‏‌گرى درباره مبانى قرآنى مهندسى فرهنگ از دیدگاه ایشان و زمینه‌‏سازى جهت تبیینِ مبانى سبک زندگى اسلامى مى‏پردازیم».
 
این گزارش می افزاید: در بخشی از مقاله «سهم روحانیان در مدیریت سبک زندگى مردم» آمده است: اگر دین را در جامعه‌‏هاى بشرى، به‌ویژه در جامعه‌‏هاى اسلامى، از عناصر مهم و اصلى زندگى‌ساز و اثرگذار بر سبک زندگى دیندارانه بدانیم، مروّجان، مبلّغان و منادیان دین، سهم به‌سزایى در منش و کنش شهروندان جامعه داشته و خواهند داشت و با این‌که جامعه‏‌هاى اسلامى در چند قرن اخیر، تحت تأثیر فرهنگ سلطه‌جو و نفوذگراى غرب، قرار گرفته‏‌اند، امّا همچنان تأثیرپذیرى توده‌‏هاى مردم از عالمان دین، سهم به‌سزایى در زندگى آنان دارد؛ به‌ویژه رخداد انقلاب اسلامى در منطقه‌‏اى که جزیره امن سلطه‏‌هاى نظامى اقتصادى و فرهنگى شناخته مى‌‏شد، نشان داد که اسلام، نه‌تنها افیون جامعه‏‌ها نیست و آنان را به برتابیدن خوارى، پستى و فقر و بى‌‏فرهنگى تشویق نمى‌‏کند، که نیرومندتر از هر مکتب سیاسى و انقلابى، مى‏تواند امت اسلامى را به شگفت‌‏ترین انقلاب اسلامى و فرهنگى فراخواند و آنان را تا رسیدن به پیروزى رهبرى کند. رهبرى فکرى و عملى روحانیان، در به حقیقت پیوستن انقلاب اسلامى و استمرار حیات آن، نشان داد که هنوز روحانیان منادیان و مروّجان دین سهمی بس مهم و نقش‌آفرین در مدیریت اندیشه‌‏ها، آرمان‌ها، هدف‌ها و زندگى مردم دارند.
 
گفتنی است، یکصد و هفتاد و پنجمین شماره از مجله حوزه با عنوان سبک زندگی معصومین(ع) در ساحت معیشت به تازگی روانه بازار نشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.