عزاداری‌های سنتی در کشور ثبت ملی شود

عزاداری‌های سنتی در کشور ثبت ملی شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام روح‌الله دهقان ‌چهارشنبه شب در نشست مطبوعاتی که در سالن جلسات هتل هما بندرعباس برگزار شد، با بیان اینکه اجلاس بین المللی پیرغلامان حرکتی در راستای همسان سازی مداحی و تصحیح کتب و اشعار مداحان بود، بیان داشت: ثبت ملی عزاداری‌های سنتی نوعی معرفی فرهنگ غنی عزاداری در مناطق مختلف کشور و معرفی و ترویج ان در سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی است.

حجت الاسلام دهقان با بیان اینکه معرفی پیرغلامان و خادمان امام حسین یکی از اهداف این اجلاس ها است، عنوان کرد: ۲۵۰ پیرغلام حسینی بالای ۱۰۰ سال سن در کشور شناسایی شدند که توسط دبیرخانه این اجلاس در مراسمات رسمی مورد تقدیر قرار گرفته اند.

مدیرکل امور مبلغان و دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: پیرغلام ۱۲۰ ساله از شهر دزفول در چهاردهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان امام حسین مورد تجلیل قرار خواهد گرفت. که فرزند جانباز این پیرغلام به نیابت از پدر در مراسم روز پایانی اجلاس حضور خواهد یافت.

2157938

وی، در ادامه با بیان اینکه برگزاری اجلاس های پیرغلامان نقش موثری در ترویج فرهنگ عاشورایی و ساماندهی مداحان و پیرغلامان داشته است، اظهارداشت: عباگذاری پیرغلامان در مراسمات عزاداری، تصحیح و چاپ کتب اشعار ویژه مداحان و پیرغلامان، تصحیح معایب کتب جدید اشعار و مقاتل دستاورد هم اندیشی و برگزاری نشست های تخصصی و آموزشی در اجلاس های پیرغلامان بوده است.

‌جانشین چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی خاطرنشان کرد: به درخواست استاندار اصفهان، پانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان در سال آینده در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.