دعای مکارم الاخلاق دستورالعمل رفع ناهنجاری هاست

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:
امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق، اخلاق اسلامی و انسانی را به تصویر می کشد و اگر این دعا با زبان روز برای جامعه ترجمه و تفسیر شده و مورد عمل قرار گیرد، بسیاری از نابسامانی های اخلاقی حل و فصل می شود.

C17184F9D66092C7736486C8983AAEC4

حجت الاسلام والمسلمين مهدی شريعتي تبار در دومین دوره آموزشی «اخلاق کارگزاران»، در مشهد، گفت: مقوله اخلاق از اهمیت زیادی برخوردار است و انسان باید دارای اخلاق و سجایای باطنی شایسته‌ای باشد. معنی خلق این است که صفتی در انسان به سادگی نه با تکلف و تصنع تثبیت شود و خلق شجاعت، سخاوت و…. از جمله آن است.
وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در دعای بیستم صحیفه سجادیه در باب مکارم الاخلاق، اخلاق اسلامی و انسانی را به تصویر می کشد و اگر  این دعا با زبان روز برای جامعه ترجمه و تفسیر شود و مورد عمل قرار گیرد، بسیاری از نابسامانی های اخلاقی در جامعه حل و فصل می شود.
مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: یک عالم، محقق، مدرس، صنعتگر، مهندس، معمار و… اخلاقیات مشترکی دارند که همه از آن برخوردارند و آن داشتن وجدان کار و دوری از سهل انگاری است. ارزش هر انسان به انجام دادن کارهای صحیح و نیکو است و اگر در امور سهل انگاری و غفلت شود، موجب گرفتاری و بدبختی های زیادی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام به انجام کارهای استوار و درست بسیار سفارش شده، افزود: خداوند دوست دارد که بندگان کارهای خود را درست و استوار انجام دهند و در فرهنگ قرآنی، نهج البلاغه و سیره پیامبر(ص) نیز به این موضوع سفارش شده و از سهل انگاری مردم را بر حذر داشته است.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد برای حمایت از تولید داخلی باید از خرید کالاهای خرجی خودداری کرده و کالای تولید کشور را خریداری کنیم، البته تولید کنندگان داخلی باید کالای با کیفیت تولید کنند تا مردم از تولیدات داخلی استقبال کنند.
*علما؛ مرزبانان فرهنگ
این محقق حوزوی با اشاره به اینکه در مرزهایی که ابلیس و شیاطین در کمین‌اند، علما و دانشمندان مرزبانان فرهنگ، فکر و عقیده مردم هستند، اضافه کرد: اهمیت موضوع فرهنگی اگر از تکنیک و صنعت بیشتر نباشد، کمتر نیست، زیرا فرهنگ انسان را می سازد و یک کتاب، فکر، منش، ایمان و اعتقادات یک جامعه را جهت می دهد.
مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که ما باید افکار و تمدن نوین غربی را در عرصه های مختلف اعم از حقوق بشر، حقوق زن، دموکراسی و… به چالش بکشیم، ابراز کرد: دانشمندان، محققان و پژوهشگران، باید با وجود آموزه های دینی، اسلامی و دین عقلانی، آثار فرهنگی فاخری تولید کنند تا نسل جوان جامعه  با آشنایی با این آثار، خرافات دیگران را به چالش بکشند.
براساس اعلام آستان قدس رضوی، وی بهره مندی از محضر امام رضا(ع) و فعالیت در جوار این بارگاه ملکوتی را یکی از عوامل انگیزه وجدان کاری دانست و تصریح کرد: اساسی‌ترین مسائل و انگیز برای کار و استفاده بهینه از فرصت ها، اخلاص در عمل و در خدمت جامعه بودن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.