آیا بازگشت مردگان به دنیا امکان پذیر است؟

آیا مردگان به دنیا باز می گردند؟

شاید شنیده باشید که فردی مرده باشد و بعد بازگشته باشد. این غیر ممکن نیست و اگر خدا بخواهد این اتفاق می افتد اما همیشه امکان پذیر نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا با بازگشت مردگان به دنیا آشنا شوید.

آیا فکر می کنید هنگامی که روح از تن جدا می شود راهی برای بازگشت به دنیا وجود ندارد، اما به خواست و اراده خداوند همه چیز امکان پذیر است و همانگونه که به اذن خدا و به دست حضرت عیسی مردگان زنده می شدند، راهی برای بازگشت از دنیای آخرت به این جهان وجود دارد.

بازگشت به این دنیا پس از مرگ محال عقلی نیست

حیات مجدد و بازگشت به این دنیا پس از مرگ محال عقلی نیست و اگر خداوند بخواهد این اتفاق ممکن است رخ دهد مانند معجزه حضرت عیسی (ع) که مردگان را زنده می کرد و داستان زنده شدن عزیر نبی (ع) این اتفاق رخ داد.

بنابراین باید بین قاعده کلی عدم توانایی افراد پس از مرگ برای بازگشت از عالم برزخ به این دنیا و محال عقلی نبودن این اتفاق تفکیک قائل شد تا به نتیجه درستی رسید.

محال عقلی نبودن بازگشت انسان ها به این دنیا از منظر شیعه شاهدی مهم هم دارد یک دلیل آن هم مسئله رجعت است که روایات قابل ملاحظه ای درباره آن نقل شده است به گونه ای که بسیاری از علماء شیعه، تحقق رجعت را یکی از مسلمات روایی تشیع می دانند.

زمانی که میت را غسل داده و به قبرستان می برند، روح میت از بالا تمام این ماجرا را نگاه می کند اما نمی داند که از دنیا رفته است. وقتی او خوب به جسم خود نگاه می کند و می بیند که می خواهند او را دفن نمایند، به پیش اطرافیانش می رود و به آنها می گوید من زنده هستم اما هیچ کس صدای او را نمی شنود.

 

 

بازگشت مردگان به دنیا

بازگشت از دنیای آخرت به این جهان چگونه است ؟

زمانی که میت را دفن می کنند او هنوز فکر می کند زنده است بنابراین سعی می کند از جای خود بلند شود و به سمت خانه اش برود اما هنگامی که می خواهد برخیزد سرش به سنگ لحد برخورد می کند و متوجه می شود که دستش از دنیا کوتاه شده است.

زمانی که میت متوجه می شود که مرده است، به یاد اعمال و کارهای دنیایش می افتد و به این فکر می کند که چگونه باید حساب اعمال دنیاییش را پس دهد. در این هنگام از خدا می خواهد به او فرصت بازگشت به دنیا را بدهد شاید بتواند اشتباهش را جبران کند.

 

قرآن كريم مى فرمايد:

«حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّى أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ.

چون مرگ به يكى از آنان رسد، مى گويد: «پروردگارا! مرا برگردان تا كارهاى شايسته اى ن كه ترك كرده ام، به جا آورم». هرگز! اين سخنى است كه وى مى گويد و در جلوشان برزخى است تا روزى كه مبعوث شوند»».

قرآن، ادعاى درخواست كنندگان بازگشتن را تكذيب مى كند و مى فرمايد:

«وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ.

و اگر هم باز گردانده شوند، قطعاً به آنچه از آن منع شده بودند، بر مى گردند و آنان دروغگويند».

راه بازگشت مردگان به دنیا

از طرف خدا ندا می رسد «اگر با قاطعیت می گفتی که جبران می کنی، تو را به دنیا باز می گرداندیم» یعنی خداوند تنها راه بازگشت مردگان به دنیا درخواست قاطع از خداوند برای جبران قرار داده است. خداوند می فرماید که اگر انسان ها را به دنیا برمی گرداندیم دوباره همان کارهای پیش را انجام می دادند، بنابراین بازگشتی در کار نخواهد بود.

رجعت

بر اساس روایت ها در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) برخی از مؤمنین واقعی که از درجه ایمان بالایی برخوردارند و بسیاری از کافرین که در انحطاط و کفر سردمدار بودند به این دنیا برمی گردند که از این اتفاق به عنوان رجعت نام برده می شود.

در بسیاری از روایات نیز اشاره شده که بعد از شهادت حضرت مهدی (عج) برخی از معصومین (ع) از جمله امام حسین (ع) به این عالم برمی گردند که البته واقعه رجعت حکمت ها و دلایل خاص خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.